2016. szeptember 11.

Ez annyira cink hogy már offos... | Szlengek az Y generáció szemszögéből.


 

" Ez annyira cink hogy már offos."

" Mi van veled bástya?"

"Tegnap off rottyra ittuk magunkat!"

Sziasztok!


Nektek is ismerősök ezek a mondatok, esetleg szavak belőle? Van olyan amelyiket nem is ismeritek és kéne hozzá az Urban Dictionary? Én utánajártam kicsit és kiderítettem miért használják a korombeliek. Elindítottam egy közvélemény kutatást és meglepő válaszok jöttek. 100-nál épphogy többen töltötték ki és én is szemöldök húzogatva olvasgattam a válaszokat és eredményeket. De mielőtt még megosztom veletek, elmélkedjünk kicsit és járjunk utána hogy:





Mik is azok a szlengek? Az az mit is jelent a szleng szó?

szleng olyan nyelvváltozat (csoportnyelv, bizonyos értelemben szociolektus), mely kis létszámú, sok időt együtt töltő, azonos foglalkozású vagy érdeklődési körű csoportokban születik, és fontos társas szerepet tölt be ezekben a közösségekben: erősíti az összetartozás érzését, és elkülöníti az adott közösséget a többitől. 

  ( mnytud.arts.klte.hu/szleng/szleng.php )

Én ebből azt szűrtem le hogy ha van egy társaság és például máshogy hívnak bizonyos dolgokat akkor ezt ne értsék azok akik nem tartoznak bele a társaságba. Egy tök hülye példa: kanál=dinoszaurusz.
De vajon mi is így használjuk e szlengeket ebben a jelentésében? Igen, mint ahogy kiderítettem ha én azt mondom a mamámnak hogy "Ez nagyon cink." akkor ő azt nem érti mert nem abba a generációba tartozik és visszakérdez "Hogy micsoda?". Szóval itt nem egy bizonyos társaságról van szó hanem egy generációról. Bár ismerjük el nem mindenki ismeri ezeket a kifejezéseket az Y generációból és tátott szájjal figyeli hogy most ők miről beszélnek.

Nos tárjuk is fel a kutatásom eredményeit, változatosan raktam be a véleményeket mert volt negatív-pozitív egyaránt.

A kérdés az volt hogy mi a véleményük a szlengekről.


Szerintem vicces, ha valaki nem komolyan használja ezeket,  de ha valaki tényleg így gondolja, hogy ezeket beépíti a szókincsébe az szó szerint irritáló.  
Andris, 17


Ha valaki néha-néha használ ilyen szavakat az még nem zavar, de ha csak ezekből állnak a mondatai, akkor az már egy kicsit idegesítő, és az jön le,hogy elég éretlen az illető.
Jácinta,17 


Mivel korunkbeliek igen szívesen használják ezeket , ok nélkül is benyelem őket , néha nekem is kifut a számon egy-egy , de szerintem bántani nem bántunk ezzel senkit , maximum a nyelvünket "fokozzuk le". Viszont nagyon idegesít mikor valakinek minden második mondata szleng szavakból épül fel , nekem az nagyon erőltetett , nem elegáns. Van egy határa ennek is, úgy gondolom!
Judit, 18


Előnyös mert rövidebben kifejezem magam, de leginkább akkor használom ezeket ha a spanokkal vagyok. :D
Dávid, 17


Kicsit gyerekesnek és divat majmolásnak tartom.
Andrea, 27



A szleng a nyelvek sajátja, szóval egyáltalán nincs velük probléma.
Zsófi, 18


Már kezd átmenni a gáz kategóriába, ahogy ezeket a fiatalok (12-17) használják. Ezzel hiszik azt, hogy menőbbek lennének, hogy ilyeneket használnak, de néha ez már átmegy egy primitív, gyerekes viselkedésbe.
Cinti, 20


Néha elég cink lol, nehány ember eléggé kioffolja vele magát dehát ez 2k16 pls.
Reni, 15

Jó használni de, közben illene tudni a nyelvtani szabályokat is, hogy azért tudjunk rendesen írni.
Alexa, 16


Minden kornak és megvannak a maga szlengjei, személy szerint nincs vele bajom, de azt sem látom túl jónak ha valakinek a szókincse csak idáig terjed.

Emese, 15


Ugyanazért tartom hasznosnak, amiért károsnak: rövidíti, tömöríti a kommunikációt.
Bence, 17

Még feltettem válasz lehetőségeket hogy melyik szlengeket szokták használni a leggyakrabban, íme a végeredmény:

101 emberből mindössze 7 volt az aki egyáltalán nem használ szlengeket. És az ő életkoruk átlaga 17.
A legtöbb a : LOL, PLS, Off-Offos és a Cink volt.

A következő kérdés az volt hogy milyen gyakran használják.

Naponta többször. 101/32 ember
Ebből áll néha egy mondatom. 101/8 ember
A legnépszerűbb: Naponta egyszer-kétszer. 101/37 ember
Ritkán. 101/24 ember
Nem szoktam használni. 101/8 ember


A véleményem az egészről az hogy, igazából különösen nincsen vele baj, minden generációnak ugyanúgy megvoltak a szlengjei ha egy kicsit lightosaban is, nagy mennyiségben árt. Fontos hogy ne vidd túlzásba mert rád ragad és nehéz lesz róluk leszokni.^^

Nektek mi a véleményetek a szlengekről? Szoktatok használni?
Ne felejts el csatlakozni a Vanilla Bangs csoporthoz a facebookon: ITT

Puszi:


2 megjegyzés:

  1. Nem vagyok az y generáció tagja, de szoktam szlengeket használni. Viszont nem tetszik, mikor előadásokban hallok szlengeket (pl. tök jó stb.) Ha egy ilyen valaki olyan munkahelyre kerül, ahol hivatalos leveleket kell irni, akkor születnek a "bikfa" nyelven irt dolgok, amit nehéz leforditani. Pl. telefonon megkérdeztem, hogy mit irt az illető a hivatalos levélben (nem értettem) erre szlengben röviden elmondta. Kérdésem, mi lenne ha egyszerű emberi nyelven irta volna: off.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Egyet értek! Ez kellemetlen lehetett, a hivatalos dolgokban nincsen helye a szlengeknek. :))

      Törlés